Skidlek och skidträning

Tisdagsträningar

Barmarksträningen startar tisdag 10/10 kl 17:45 för alla grupper. Träningarna håller på till cirka kl 18:45–19:00 beroende på vilken grupp man tillhör. Stavar skall medtas till alla barmarksträningar. Vänligen märk ditt barns stavar med deras namn.

Så fort vi får tillgång till snö övergår vi till skidträning. Lägst ålder för att få delta i träningen är födda 2018 eller tidigare. Nytt för säsongen 2023/2024 är att vi har två olika träningstider. Grupp 1-3 tränar kl 17:30-18:30 och grupp 4-6 tränar kl 18:45-20:00. Anledningen till uppdelningen är att ytorna på skidspåret är för små för att kunna bedriva träning för samtliga grupper samtidigt. Totalt har vi sju olika träningsgrupper. Vi tillämpar inte strikt åldersindelning. Ledarna placerar in ungdomarna i lämplig grupp efter nedanstående kriterier

• Grupp 1. Ungefärlig ålder: födda 2018. Nybörjare och för dig som aldrig stått på skidor
    tidigare.
  • Grupp 2. Ungefärlig ålder: födda 2016-2017. För dig som har åkt lite grann och klarar dig fint
    utan föräldrar i spåret.
  • Grupp 3. Ungefärlig ålder: födda 2013-2015. För dig som har åkt i några år, behärskar
    grunderna i klassiskt/skejt och åker lokala lopp.
  • Grupp 4. Ungefärlig ålder: födda 2012 eller tidigare. För dig som kan åka både klassiskt och
    skejt, men som inte tävlar så mycket eller inget alls.
  • Grupp 5. Ungefärlig ålder: födda 2012 eller tidigare. För dig som vill utvecklas och är nyfiken
    på att eventuellt testa något skidlopp.
  • Grupp 6. Ungefärlig ålder: födda 2012 eller tidigare. För dig som gillar att ta i. Vill träna för
    att bli bättre och snabbare.
  • Grupp 7. Ungefärlig ålder: födda 2012 eller tidigare. För dig som vill mest. Distriktstävlingar
    och/eller långlopp är en naturlig del i skidåkandet.

I grupp 1 har klubben krav på att en förälder skall vara passivt tillgänglig under hela träningen, för att exempelvis hjälpa till vid toalettbesök, tappat vantarna m.m..

I grupp 2-7 så önskar skidledarna att föräldrar inte deltar under själva träningen. Om det finns speciella behov så prata med ledarna så finner vi en lösning. Vidare önskar ledarna att föräldrar för barn i alla grupper visar sig i början och slutet av varje träning, då det kan förekomma information som skidledarna önskar delge till föräldrarna.

Rullskidor
Grupp 3-7 kommer kör ibland rullskidor vid barmark. Vid rullskidsträning är det obligatoriskt hjälmtvång, inga undantag! Ledarna rekommenderar rullskidsspetsar till stavarna. Rullskidor finns att låna vid klubbstugan men ta gärna med egna rullskidor om ni har då vi har begränsat antal lånerullskidor.

Klädsel på träningarna
Barmarksträning och skidträning är fysiska aktiviteter och vi blir varma då vi rör oss hela tiden. För de minsta barnen är overall eller liknande lämpligt. För barn från 8-9 års ålder och äldre gäller att undvika klä barnen med för tjocka kläder. Låt dem ha en extra jacka på sig innan träningen vid kallt väder, vilken tas av strax innan vi börjar. Vår rekommendation för klädsel är:
• Underställ och en tunnare jacka och byxor. Kyligare dagar rekommenderar vi en väst/ett mellanlager eller liknande samt en tunn mössa.
• Tunna handskar rekommenderas, inga stickade fingervantar då dessa blir blöta och kalla.
• På fötterna har vi löparskor vid barmarksträningen förutom den minsta gruppen där det går bra med stövlar/vinterskor.
Tänk på att använda oömma kläder (det händer att vi kryper i grus). Vid regn blir vi blöta men vi håller igång så att ingen skall frysa.

Sjukdomar
Barmarksträning och skidträning är fysiskt krävande. Barnen måste vara fullt friska då de deltar. Med tanke på förkylningar och influensa som går runt under höst och vinter är det naturligt att man missar något träningstillfälle.

Mat och vätska
Se till barnen har ätit och ha druckit ordentligt innan träningen, vi svettas mycket och har inga vätskepauser under träningen. Passa gärna på att fråga era barn om eventuellt toabesök behövs innan träningen.

Efter träningen
Klubbstugan är öppen efter träning för dusch och ombytte. Ledarna ser gärna att barnen nyttjar klubbstugan för ombyte efter träningen då detta stärker gemenskapen i gruppen. Kafeterian kommer vara öppen på tisdagskvällar hela säsongen.

Anmälan och avgifter
Det går bra att anmäla sig på plats vilken tisdag som helst under säsongen eller via kontaktformuläret nedan om ni vill komma och testa på att vara med i vårt glada skidgäng! Det är ingen bindande anmälan och provträning kostar ingenting. Du som fortsätter delta i skidträningen behöver betala avgift för aktiv medlem i Hestra IF. Länk till info och avgifter för medlemsskap.

Barnets namn (för- och efternamn)

Barnets personnummer (ååmmdd-xxxx)

Förälders namn (för- och efternamn)

E-postadress

Mobilnummer

Torsdagsträningar

Träningen riktar sig till ungdomar från 11 år eller äldre. På torsdagarna har vi enbart en grupp och ledarna roterar efter ett schema. Träningarna fokuserar på skidträning och mindre på lek. Vid barmark kör vi rullskidor. När snön kommer växlar vi mellan skate och klassiskt likt tisdagsträningarna.

Skidträning för vuxna

Vi har en Dammotions-grupp som tränar på måndagar och en Herrmotions-grupp som tränar på onsdagar. Se mer info under menyn Motion.