Orienteringsträning

Vårens orienteringsträningar startar tisdag den 19 mars 2024

Utgångspunkten för våra orienteringsträningar är tisdagar kl. 17:45 vid Hestrastugan. För att vara med på våra träningar behöver du vara aktiv medlem, läs mer om medlemskap här. I de äldre träningsgrupperna så tränar vi ibland på andra platser för att träna i ny terräng. Information om veckans träning hittar du i kalendern på hemsidan samt skickas ut via mejl helgen innan. Vill du ta del av infomailen om våra träningar vänligen kontakta kansliet och be om att få bli tillagd i mejllistan. Hestras verksamhet är indelad i olika träningsgrupper beroende på orienteringskunskap och ålder.

Träningsgrupper inom orientering 2024

Nybörjarkurs i orientering 19 mars- 23 april

Varmt välkommen att få lära dig grunderna i orientering. Nybörjarkursen vänder sig till så väl vuxna som barn från ca 9 år som vill testa på att orientera. Kursen består av fem tisdagskvällar och därefter är ni välkomna att hänga på den ordinarie träningen som pågår fram till tisdag den 11 juni.

Ledare för nybörjarkursen är Erik Hedlund 072- 182 79 74

Skogslek & Skogsäventyr

Skogslek: Vänder sig till de allra yngsta barnen, 4–6 år. Här är det fokus på gemensam lek i skogen, men vi kommer även att testa enklare orienteringsövningar.

Skogsäventyr: Riktar sig mot åldrarna 7–8 år. Här kommer vi att ha ett större fokus på orienteringsövningar, men såklart kommer det att bjudas på mycket lek i skogen även här.

I både Skogslek och Skogsäventyr behöver du som förälder att medverka. Oömma kläder rekommenderas. Träningen utgår alltid från Hestrastugan kl. 17:45. Serveringen är öppen efter träningen så passa gärna på att samlas för en gemensam kvällsmat efteråt i Hestrastugan

Ledare för Skogslek och Skogsäventyr är Frida Stolt 073-670 05 85, Martina Barnišin 070 992 14 33 och Elin Hansson, 070- 970 43 70.

Orienteringsträning vit till svart grupp

Den här gruppen vänder sig till alla från 9 år och uppåt. Du behöver ha kunskap i orientering för att delta på träningarna. Vid varje träningstillfälle så kommer det att finnas ett par olika svårighetsnivåer att välja på. Träningen kommer både att utgå från Hestrastugan och andra kartor runt om Borås. Motionsorienteringarna som är ett samarbete mellan orienteringsklubbarna i Borås kommer också att vara en naturlig del av vårt träningsprogram och går växelvis mellan tisdagar och torsdagar. I regel så kommer vit till svart grupp att utgå från samma plats. På själva träningstillfället så delar vi upp oss i nedanstående grupper.

Vit och gul grupp: Vänder sig primärt till åldrarna 9–12 år, men även för dig som nyligen har börjat orientera. Här kommer vi tillsammans att träna teknikövningar varvat med orienteringsbanor för att bygga vidare på grundkunskaperna inom orientering.

Orange grupp: Här kliver vi upp ett steg på svårighetsnivån som nu blir medelsvår. I regel så springs denna nivå av 13–14 åringar, men är också ett populärt val för vuxna.

Svart grupp: Vänder sigtill den erfarna orienteraren. Vi kommer under våren att variera träningen med teknik- och tempoövningar samt klassiska OL-banor.

Träningssamordnare för vit till svart grupp är Sofia Larsson 070- 751 66 45

Vårens träningar kommer att pågå fram till tisdag den 11 juni då vi tar ett sommaruppehåll och är tillbaka i augusti igen.

Servering

Kommer att vara öppen de flesta tisdagarna så passa gärna på att samlas för en gemensam kvällsmat efteråt i Hestrastugan!

Måndagstyrka

Med start i oktober till och med mars så tränar vi tillsammans styrka i Byttorpshallen på måndagar kl. 19:00. Passen varieras mellan ledarledda och stationsövningar, och du anpassar själv övningarna utifrån din egen nivå. Rekommenderad ålder från 13 år och uppåt.

Ledare för måndagsstyrkan 2023: Sofia LarssonDaniel ÅkerbergMartina Åkerberg och Johanna Sundström

Löpträning

Med undantag av ett sommaruppehåll så träffas vi och löptränar tillsammans på tisdagar när det inte är orienteringsträningar. Vi utgår vanligtvis från Hestrastugan kl. 17:45, men andra samlingsplatser samt helgträningar kan förekomma. Under vinterhalvårets så behövs pannlampa på träningen då vi oftast springer på mindre stigar utan belysning. Information om veckans träning hittar du i kalender på hemsidan och via mejl . Vi varierar normalt träningen mellan, intervaller, distans och backträning.