Poängjakten

Poängjakten 2024 är ett samarbete mellan Borås SK, Borås GIF, Hestra IF och Äspereds IF.

För tredje året i rad arrangeras Poängjakten, en trio av tävlingar där musik, marschaller och Kexchoklad är centrala element av skidupplevelsen. Alla från 7-16 år från Boråsföreningarna (Borås GIF, Borås SK, Hestra IF och Äspereds IF) är välkomna att vara med.

Tävlingsschema
18/1 Borås GIF Parsprintstafett K, ingen tidtagning, endast poäng till klubben
8/2 Borås SK Skicross sprint F, tidtagning, poäng till klubben
7/3 Hestra IF Parsprintstafett F, ingen tidtagning, endast poäng till klubben.

Hestra IF arrangerar en parsprintstafett i fri teknik. Tjejer och killar blandas i parstafettlagen. Banan mäter cirka 700 meter. Ingen tidtagning sker, enbart målgångspositioner räknas. Start sker klassvis. Alla deltagare får en kexchoklad efter målgång. Arrangemanget sker vid Hestrastugan, adress: Linnés väg 13 i Borås. Anmälan senast 5/3.

Första start sker kl 18:00. Banan stänger kl 17:50. Uppvärmning efter kl 17:50 sker på spåren utanför tävlingsområdet. Förflyttning till och från uppvärmning sker i banans åkriktning med stor hänsyn till tävlande.

Start kl 18:00. Klass 7-8 år, varje deltagare åker två varv var.
Start kl 18:25. Klass 9-10 år, varje deltagare åker två varv var.
Start kl 18:50. Klass 11-12 år, varje deltagare åker två varv var.
Start kl 19:15. Klass 13-14 år, varje deltagare åker tre varv var.
Start kl 19:40. Klass 15-16 år, varje deltagare åker tre varv var.

Poängberäkning:
1:a lag 5 poäng till klubben
2:a lag 4 poäng till klubben
3:e lag 3 poäng till klubben
4:e lag 2 poäng till klubben
5:e lag samt alla övriga lag får 1 poäng till sin klubb.

Banskiss skickas ut separat.