Orientering

Välkommen till Hestra IF:s orienteringsverksamhet!

Vår orienteringssektion vänder oss till personer i alla åldrar och oavsett nivå. Har du frågor om verksamheten är ni välkomna att höra av er till någon av orienteringssektionens kontaktpersoner. Som medlem kan du även vara med på mejllista för informationsutskick om träningar och aktiviteter som ordnas av OL-sektionen.

Senaste nyheterna inom Orientering

• Start orienteringsträning tisdag den 19 mars

Varmt välkomna till vårens första orienteringsträning nu på tisdag kl. 17:45 vid Hestrastugan!

Vid första tillfället så kommer vi att dela in oss i olika träningsgrupper utifrån ålder och färdighet. Vid har träningsgrupper för barn, ungdomar och vuxna. I vår kommer vi även kunna erbjuda en nybörjarkurs från ca 9 år och uppåt.

Ni hittar mer information om respektive träningsgrupp, kontaktpersoner mm via länken Orienteringsträning (hestraif.se)

Efter träningen är serveringen öppen, så stanna gärna för en gemensam kvällsmat!

VARMT VÄLKOMNA önskar OL-sektionen

• Natt 7:an torsdag den 22 februari – begränsas tillgång till gymmet

Imorgon kväll så arrangeras Natt 7:an som är en mindre orienteringstävling vid Hestrastugan. Då övervåningen är uthyrd så kommer undervåningen nyttjas till tävlingsadministration, dusch och omklädning samt en enklare servering.

Detta kommer att medföra att det kommer att vara ytterst begränsad tillgång till gymmet mellan kl. 17:30-21:00. Vänligen välj annan tid för träning i gymmet.

Tack på förhand och visad förståelse!

• O-Event 2023, en rekordtävling!

Vilken lyckad säsongsavslutning O-Event 2023 blev. Stort tack till alla funktionärer som ställt upp och såg till att det blev ett toppenarrangemang. Vår del var att genomföra Down Hill Sprint nedför Rya åsar med mål på Borås Arena. Stefan Aroneng och Bengt Jonsson var tävlingsledare och Emil Karlsson banläggare. Dessa hade hjälp av ett 80 tal hestraiter. Vi hade 2646 anmälda, ett rekord med ca 300 fler gentemot förra året. Hestra hade också ansvar för boendet på Bodaskolan där Anna-Karin Särén var ansvarig. O-Event avslutar orienteringssäsongen för Sveriges orienterare. O-Event bestod iår av 4 tävlingar med totalt 9095 anmälda.

• 10 nov, Borås GIF, Sprint by Night, 2222 anmälda
    • 11 nov fm, Hestra IF, Down Hill Sprint, 2646 anmälda
    • 11 nov em, Bredareds IF, Indoor OL, 587 anmälda
    • 12 nov, IK Ymer, Zoo orientering, 3640 anmälda

Nu ser vi fram mot nästa års Down Hill. Dessförinnan skall vi till våren arrangera Unionsmatchen, 25 och 26 maj. Det är en ungdomstävling med deltagare från Västsverige och Norge som springer långdistans och stafett. På lördagen 25 maj arrangeras också en publiktävling med ordinarie klasser. Vi gör detta som ett samarrangemang med Rydboholms SK.

• Avgifter 2024 och protokoll från extra årsmöte

Nu finns protokollet från senaste årsmötet och avgifterna infor 2024 som bestämdes på mötet sammanställda.

• Beställning OL-kläder 18/10-5/11

Webbshoppen för orienteringskläder är öppen 18/10-5/11. Vi har tidigare haft webshopen öppen året runt, men kommer nu att gå över till att ha två beställningsperioder per år. Detta kommer bland annat att innebära att kläderna blir något billigare. Glädjande nog så är vi äntligen är i hamn med färgnyanserna på våra överdragskläder så att dessa finns att beställa igen. Se mer info på: https://www.hestraif.se/foreningen/klubbartiklar/