Orienteringskurs för vuxna

Är du nyfiken på att lära dig grunderna i orientering, är du över 15 år och vill du ha en skön sysselsättning en fredag kväll samt en lördag ? Då är detta som gjort för dig!

Intensivkurs i orientering för vuxna

För vem: Från 15 år. Inga förkunskaper krävs.

När: Kursen sträcker sig över en kväll och en dag.

Fredag 26 Aug kl 17-19 och Lördag 27 Aug kl 9 – 15,30

Var: Hestrastugan, Linnés Väg 13. Ekås i Borås.

Kursupplägg:

Under kursen kommer vi att gå igenom grunderna i orientering, såsom karttecken och hur du använder kompassen. Du kommer att få förståelse för planbild, dvs. stigar, åkrar, stenar, vegetation m.m. Vi kommer också att förklara hur höjdkurvor fungerar. Vidare kommer vi att beskriva orientering som idrott, både vilka motions- och tävlingsmöjligheter du har.”.

Teori varvas med praktik. Fredag endast inomhus. Lördag både inomhus och utomhus.

Kostnad:  400:- (icke medlemmar). 100:- (medlemmar).

I kostnaden ingår: Utbildning, kursmtrl (får behållas efteråt), orienteringsutrustning (kartor, lån av kompass etc), lunch lördag, fika fredag & lördag. Dessutom ingår medlemskap i Hestra IF för 2016.

Kursledare: Maria Krafft-Helgesson, Jan Hilding och Linnéa Bäckström

Innehåll:

Fredag 26 Aug:

Kl 17 – 19: Fika, presentation, teori. Endast inomhus.

Lördag 27 Aug:

Kl 9-12: Fika, repetition, teori & praktik. Både inomhus och utomhus.

Kl 12-13: Lunch & viss repetition.

Kl 13-14: Praktik utomhus

Kl 14-15,30: Möjlighet till dusch. Genomgång, information och avslutning.

Anmälan: Senast måndag 22 Aug till kansliet@hestraif.se eller via telefon till Jan Hilding 0768-243357

Frågor: Enligt ovan

Välkommen till en lärorik och rolig kurs!

/Maria, Linnéa & Jan