MTB-cykling vid Hestrastugan

Måndag 16/8 kl 18,30 är det dags att återigen dra i gång Hestra IF’s MTB-cykling efter sommarens uppehåll. MTB-cyklingen är ett komplement för klubbens alla medlemmar, såväl orienterar som skidåkare. Klubben hälsar även nya medlemmar välkomna. Vi har hittills varit en liten skara på cirka 10 ungdomar mellan 7-12 år. Vi har ingen undre åldersgräns mer än att man skall kunna behärska sin egen cykel för att få delta.

Nytt för hösten är att vi kommer dela ungdomarna i två grupper: ”Grusvägsgruppen” och ”Stock och stengruppen”. Vi samlas tillsammans och därefter väljer var och en vilken grupp man vill köra med. Kommer därmed inte att bli någon åldersindelning.

Grusvägsruppen kommer mestadels att cykla lugnt på grusvägar, skogsbilsvägar och på elljusspåret. Ger vi oss ut i skogen så kommer det vara på stigar utan för mycket rötter och stenar.

Stock och stengruppen kommer söka efter tekniskt krävande skogsvägar med mycket rötter och sten. Blöta partier med lera uppskattas i gruppen samt enklare hopp eller drop.

Träningen pågår i cirka en timme eller lite drygt beroende på väder och humör. Vi kör varje måndag till och med 4 oktober. Vi ledare har krav på att förälder till deltagande ungdomar skall finnas tillgänglig på cykel eller runt Hestrastugan under träningen. Är du inte medlem sedan tidigare får du gärna testa ett par gånger för att därefter bli medlem i klubben.

Är du intresserad att hänga på eller har frågor så kontakta:

Sören Fredriksson: soren@norrbytra.se