Långloppsnytt

Skidor, skidor skidor och ännu mera skidor! Kan du inte heller få nog av vintern trots att påsken och löparsäsongen närmar sig med stormsteg? Vid Hestrastugan där både konstsnöspåret och natursnöspåren fortfarande är öppna är det fina skidförhållanden!

Trots att långloppssäsongens höjdpunkt Vasaloppet är avklarat är våra skidåkare igång för fullt. Bäste Hestrait på Vasaloppet i år blev Henrik Litzell på en 202:a-plats. Även Kristian Olofsson skidade fort i fäders spår och slutade på en 302:a plats. Hestra var väl representerat under hela vasaloppsveckan där vi annordnade resor till Öppet spår söndag, Tjejvasan, Kortvasan och Vasaloppet.

Helgen efter Vasaloppet genomfördes klubbmästerskapen i skidor vid Hestrastugan. Inga långloppsdistanser fanns på KM men ack så mycket prestige ändå! Även i detta lopp åkte Kristian fort och vann H21-klassen i 7-km klassisk åkning. I  fristilssprinten var det hans namne Christian Holmqvist som drog det längsta strået i H21-klassen. Resultatlistan med alla klubbmästare hittar ni här.

Dagen efter KM gjorde flera Hestraiter bra resultat i Rallarloppet. Filip Johansson gick i mål strax efter Kristian Olofsson och på damsidan vann Johanna Sundström. Nu laddar vi om inför helgen och Birkebeinerrennet där flera Hestraiter ställer sig på startlinjen!

Kristian Olofsson stakar mot segern i KM…

…och Johanna mot segern i Rallarloppet, grattis!