MTB-cykling Hestrastugan startar måndag 25/4

Måndag 25 april startar vi MTB-cykling vid Hestrastugan. Träningen startar kl 18,30 och vi kör cirka en timme beroende på väder och humör. Vi kommer köra varje måndag till och med 13 juni. Därefter gör vi ett sommaruppehåll och startar till hösten igen. MTB-cyklingen är ett komplement för klubbens alla medlemmar, såväl orienterar som skidåkare. Klubben hälsar även nya medlemmar välkomna. Vi har ingen undre åldersgräns mer än att man skall kunna behärska sin egen cykel för att få delta.

Förra året var merparten av ungdomarna mellan 7-13 år och delades in i två grupper enligt nedan. Varje deltagare väljer själv vilken grupp man vill cykla med. Kommer därmed inte att bli någon åldersindelning i grupperna.

• Grusvägsruppen cyklar mestadels lugnt på grusvägar, skogsbilsvägar och på elljusspåret. Ger vi oss ut i skogen så kommer det vara på stigar utan för mycket rötter och stenar.
  • Stock och stengruppen kommer söka efter tekniskt krävande skogsvägar med mycket rötter och sten. Blöta partier med lera uppskattas i gruppen samt enklare hopp eller drop.

Har förekommit diskussioner om ytterligare en grupp med yngre deltagare. Gruppen skall då främst träna på att behärska sin egen cykel och mestadels hålla till på planen vid Hestrastugan. Finns intresse och ledare så startar vi gärna en tredje grupp. Oavsett grupp och ålder så har vi ledare krav på att förälder till deltagande ungdomar skall finnas tillgänglig på cykel eller runt Hestrastugan under träningen. Cyklar och/eller barn kan gå omkull eller få stopp, då kan vi ledare behöva er hjälp.

Är du inte medlem sedan tidigare i Hestra IF får du gärna testa ett par gånger för att därefter bli medlem i klubben. Är du intresserad att hänga på eller har frågor så kontakta:

Sören Fredriksson: soren@norrbytra.se

Mvh / cykeltränarna