10-Mila 2019 – Herrarna 68:a, damerna 183:a och ungdomarna 154:a.

Förra helgen avgjordes 10Mila nere i Glimåkra, Skåne. Terrängen var väldigt varierad, stundtals fin snabblöpt granskog, växlat med många tätare partier av ungskog och blöta mossar. Hestra ställde upp med tre lag; ett ungdomslag, ett damlag och ett herrlag.

Först ut var ungdomarna som i en tuff klass placerade sig som 154. Albin hade en lite tyngre inledning, där han inte var helt nöjd med den skånska kartritningen. Laget gjorde sedan två lite bättre paralellsträckor och plockade en hel del placeringar. I laget sprang Albin Sundström, Filip Ingemarsson, Tom Weihart, Hanna Nilsson, Moa Holsten och Maja Inghammar. Värt att nämna är att löparna i ungdomsklassen får vara upp till 16 år, vilket innebär att Hestras unga lag fortsatt har flera år innan de är äldst i klassen. Hursomhelst var 10Mila en bra erfarenhet.

Näst ut var damerna som bestod av laget Ebba Hjertberg, Alma Hjertberg, Sofia Larsson, Sofia Klasson och Alice Aroneng. Ebba kommer efter ett bra lopp med lite problem i den svårorienterade slutdelen in som 154 på första sträckan. Alma och Sofia L gör bra sträckor men tappar några placeringar så vi går ut som 207 på 4:e sträckan. Därefter gör Sofia K en stark insats och hämtar upp 21 placeringar. Alice inleder loppet starkt men blir lite trött på slutet och drar även hon på sig et misstagen i den sista sluttningen. Slutplaceringen blir 183 , vilket vi hoppas kunna förbättra betydligt till kommande år.

Till kvällen var det sedan dags för herrarna. Filip sprang bra på den första sträckan och var med in i den stora tätklungan. Törnroth tappade lite på den andra sträckan och var inte helt nöjd. Andreas öppnade bra på den tredje sträckan, men lyckades inte hålla ihop det på den kluriga avslutningen. Ut på långa natten (17,8 km!!) begav sig Calle, som genom mycket solo-löpning genomförde sträckan bra. Efteråt följde några gafflade nattsträckor. Emil var inte helt nöjd, men mycket stabila lopp av Christian och Johan Ingemarsson gjorde att laget plockade placeringar. Martin sprang den åttonde sträckan, men var tyvärr inte nöjd och tappade några placeringar. Linus lyckades hålla sin placering på nionde, och efter en imponerande avslutning av Jesper slutade laget på en 68e-plats. Sammantaget lite för många sträckor med mycket misstag, och det blev därför en placering vi inte riktigt kan vara nöjda med. Vi satsar på att sänka den siffran nästa år när 10-mila går i Upplandsbro.

Ett långt men roligt dygn, där det inte blev så mycket sömn avslutades sedan med sedvanlig rivning av Linnémarschen-arenan. Framåt får stafettsiktet ställas in mot DM och SM i sprintstafett, samt finska Jukola i juni där vi hoppas på revansch!