Västgötaloppshelgen

I helgen var det dags för det stora genrepet inför Vasaloppen nämligen det traditionella Västgötaloppet, där totalt 25 Hestraiter var med på något av loppen. Johanna Sundström följde upp sin vinst från helgen innan i Ulricehamnsloppet och den fina 19:e plats i La Diagonela med en fin 4:e plats i D21 klassen.

I H21 var Jesper Nelin bäste Hestrait på en 17:e plats trots det något missnöjd med sitt lopp. Martin Ahlberger körde starkt och kom in på en fin 40:e plats följd av Tobias Pentonen 57:a, Daniel Åkerberg 66:a och Kristian Olofsson 67:a.

IMG_1034[1]Jesper och Adam Nelin passade också på att premiäråka Hestras konstsnöspår i samband med sitt besök i Borås och Västgötaloppet. Bröderna har förutom Västgötaloppet bara åkt längd tävlingarna i Idretävlingarna i slutet på november utan fokus har varit på skidskyttetävlingar. Jesper har i år lyckats komma med i landslaget i skidskytte och fått åka IBU cupen i Polen, varit på träningsläger med landslaget i Italien, tyvärr blev han sjuk till nästa landslagsuppdrag i Tyskland. Sjukdomen stoppade också hans debutmjöligheter på den riktiga Världscupen i skidskytte och deltagande i SM tävlingarna i Örebro. Väl frisk igen så blev det vinst i nästa Swe-cup tävling i Sollefteå som följdes upp med en fin 3:e plats dagen efter.

Soligt på Myrspåret

Adam inledde skidskytte säsongen på ett strålande sätt med  en 8:e plats i landslagsuttagningen i Idre och följde upp detta med en vinst och en andra plats i de första JVM uttagningstävlingarna. Sedan har det inte gått riktigt som önskat, tappade skidan på SM när han låg på pallplats och efter det har skyttet inte riktigt fungerat som önskat och därmed missade Adam sitt stora mål, JVM.

Resten av säsongen blir det mest skidskytte, eventuellt kommer de att åka SM-5milen och teamsprinten.

1 reaktion på ”Västgötaloppshelgen”

1. Martin Ahlberger

Härligt att höra om Adam och Jesper och er framfart i skidskyttevärlden! talangerna som Björn Ferry suktar efter?!