Kratov och Volynska inspirerade

Jag har en teori om att man måste vara extremt ödmjuk för att kunna bli en riktigt bra orienterare. Denna tes härstammar från tiden på Ulricehamns orienteringsgymnasium där vi hade Simone och Mattias Niggli som tränare under försäsongen. Det var för mig helt ofattbart att dessa världsstjärnor tog sig tid och engagerade sig i oss halvdana orienterare som antingen var för dåliga för att gå på något av skolorna med riksintag eller flyttat till Ulricehamn bara för att få flytta hemifrån. Hade man en fråga eller fundering oavsett karaktär fanns de alltid där och lyssnade, analyserade och svarade något genialiskt.

Nu har det gått några år sedan gymnasietiden och fler möten med elitorienterare har ägt rum. Något som enbart styrkt min teori. När två av världens i särklass bästa nattorienterare, Oleksandr Kratov och Nadiya Volynska kommer till Hestrastugan och lockar över 70 personer till träningen kan man lätt förvänta sig någon form av överlägsen stil, men ICKE! De byter om inför träningen och snackar skit i omklädningsrummet precis som alla andra och är precis lika ödmjuka som Nigglisarna.

Klubbkväll med Nadja o Olexander 005 kopieraKlubbkväll med Nadja o Olexander 007

Nadiya och Oleksandr hade förberett en finfin momentbana vid Elfsborgsstugans sluttningar där riktningsändringar och kompassträning varvats med korridor-OL och vägvalssträckor. Klurigt och genomtänkt i sann teknikträningsanda. Visserligen är vi Hestraiter väldigt bortskämda med välgjorda träningar, men visst kittlar det lite extra när man vet vem som skapat träningen (inget illa menat Lars).

Klubbkväll med Nadja o Olexander 021Klubbkväll med Nadja o Olexander 024

Efter dusch, bastu och soppa bjöds det på ännu mer inspiration från de båda ukrainarna. De levererade en klockren och inspirerande föreläsning där deras orienteringskarriär varvades med goda tekniktips på ett mycket personligt vis. Det var knäpptyst i lokalen och denna tystnad bröts enbart av hjärtliga skratt och applåder.

Vi tackar Nadiya och Oleksandr för en fantastisk tisdagskväll tillsammans med oss i Hestra IF och övriga gäster.

Text: Benjamin Edlund
Bild: Lena Larsson

Fotnot:

Oleksandr och Nadiya har en gemensam sponsor med Hestra IF, nämligen LEDX, som passade på att knipa en intervju under kvällen. Resultatet finner ni nedan.